söndag 21 december 2014

Pistolmän och Pjästitlar.

   Jag sitter och skriver om Lena Endres uppsättning av Skuggland, av Jonas Brun, med Christoffer Svensson i rollen: 

Jag har redan glömt vad pjäsen hette. Om någon hållit en pistol mot mitt huvud hade jag inte ens kunnat gissa titeln. 
”Ingen klassiker, i alla fall,” hade jag viskat till pistolmannen. ”Något svenskt, tror jag. Inget bildligt.” 
Han, pistolmannen, ser på mej, frågande, och jag förklarar vad jag menar med Inget Bildligt:
”Jag menar att jag inte fick några bilder av titeln. Det var någonting mjäkigt. Inte som ”Gumman Som Blev Liten Som En Tesked”, ”Vem Är Rädd För Virginia Wollf?” eller ”Den Besynnerliga Händelsen Med Hunden Mitt I Natten”. 
Pistolmannen verkar inte så bildad, överhuvudtaget, men speciellt vad gäller pjäser och deras titlar, så jag hittar på några egna: 

”Du vet, som ”Grevinnans Dilemma”, ”Anton Berger, Chokladfabrikör” eller ”Vänd Dej Inte Om: Han Står där.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar