onsdag 2 oktober 2013

TROLLFLÖJTEN, föreställning 68 2013

Det här blir väl lite av ett kärleksbrev, både till Folkoperan och till uppsättningen. Några timmar innan föreställningen började satt jag med min iPad på den nyöppnade Kebabbaren(Dom har supergoda Sweet Potato Fries - testa!) mittemot folkoperan och plugga handlingen i Trollflöjten på Wikipedia och tänkte: det här kommer aldrig att gå. Folk kommer och går lite hur som helst, och dom har konstiga namn, och det finns inslag av frimurare och varför ska folk alltid vara så konstiga i opera? Och så sätter jag mej i salongen, och plötsligt bara: Magi! Jag brukar inte tycka om när regissören sätter sej över verket och liksom ska sätta sin egen prägel på det för att ingen ska missa vem det är som minsann har regisserat, men i detta fall, med ett libretto som får en platt-teve-manual att verka lättförstådd, så är allt förlåtet. Regissören Richard Turpin har skapat en slags fötrollad värld som inte ligger så långt ifrån Oz(Läs Wicked), med spindlar, getter, maneter, fåglar, bockar och bläckfiskar, och han vrider föreställningen från något mycket komiskt och performance-aktigt till något som till slut känns mycket viktigt. Mask - av Therésia Frisk - är kanske det bästa och mest fantasifulla jag någonsin sett i Sverige, och kostymerna - av Ulrika Van Gelder - är suveräna. Paljetttygerna som sillarna har på sej - jodå, det finns sillar - har jag aldrig någonsin sett, och då har jag sett en himla massa paljetter. Ljuset - av Jenny André - går från platt aulakänsla till något djupt och förtrollande. Och så skådisarna: Jag vet inte, men folkoperans sångare är en abnormitet, något som man tror inte finns. Jag har en förutfattad bild av att operasångare är ganska knubbiga personer som står stadigt på både ben mitt på scenen och svettas ymnigt och varje gång jag går på folkoperan så inser jag hur fel jag har. Dom är som ett gäng gycklare som av någon anledning kan sjunga som gudar. Dom sträcker sej över scenkanten och visar: opera är kul! Vi har roligt, och vi vill att ni ska ha roligt!
Så om ni vill ha roligt, gå på folkoperan. Bry er inte om att plugga handlingen innan, Folkoperan gör sin egen grej. Och jag känner det som om jag fått massage i tre och en halv timme.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar