fredag 14 augusti 2015

Nu börjar den äntligen börja -

- teaterhösten, och jag är nördigare än nånsin. Kulturhuset Stadsteatern har kommit ut med sitt höstprogram, och här är något av vad jag vill se: 

- DEN LYCKLIGE PRINSEN, av Oscar Wilde, Översättning Lotta Harding, Regi Pia Johansson, Scenografi och ljus Lars Östbergh, Kostym Elisabeth Hertzberg, Musik Per "texas" Johansson, med Mark Levengood. 


"Vem är du?" sa Svalan.
"Jag är Den lycklige prinsen."
"Varför gråter du då?" frågade den lilla fågeln.

Högt över staden ser man statyn av Den lycklige prinsen på en hög pelare.  Men vad hjälper det att vara täckt av rent bladguld, om hjärtat är svart? Med hjälp av sin vän, den lilla Svalan, närmar sig Prinsen sitt fattiga och sjuka folk, och lär sig äntligen vad sann lycka handlar om.

Varför? Det är Oscar Wilde. Och kan jag inte få nån av pjäserna tar jag en dramatiserad novell. Nu vill jag bara ha lite Tennessee Williams, och något av Truman Capote. 
Jag förväntar mej: Poesi och något bitterljuvt. 
Vad jag  hoppas att det inte är: En dagisversion av hela havet stormar. 

- COCKFIGHT, Av Mike Bartlett, Regi och översättning Edward Af Sillén, MEDVERKANDE PÅ SCENEN, Vanna Rosenberg, Christer Fant, Albin Flinkas, Patrik Hont



En relationskomedi om en man, hans pojkvän och hans nya flickvän! 

John har varit tillsammans med sin pojkvän i många år, 
men när de nu tar en paus så träffar John plötsligt sin drömkvinna.

Sliten mellan sina två älskare måste John ta ett beslut. 
Vem är han? Vad är han? 
Till slut inser John att det bara finns ett sätt att reda ut sin kärlekshärva. 
En middagsbjudning för alla tre. 

Den ultimata cockfighten.

Varför? För att dramatikern verkar intressant, intrigen verkar rolig, regissören brukar roa mej och det låter som om homosexualiteten i sej inte är det stora problemet. 
Jag förväntar mej: Bitchighet, bitterhet, brutalitet och bi- och bögerier.
Vad jag hoppas att det inte är: Andra akten i Arnold, den del som brukar kallas Fugue in a Nursery 

- EN FRÖJDEFULL JUL, Av Alan Ayckbourn, Översättning Göran O Eriksson, Regi Jonna Nordenskiöld, Scenografi och kostym Sven Haraldsson, Ljus William Wenner
Mask Patricia Svajger, Med Henrik Norlén, Vanna RosenbergAnja Lundqvist, Björn Gustafson, Robin Keller, Helena Af Sandeberg, Emil Almén, Liv Mjönes, Alexander Salzberger


Det är julaftonskväll och hela släkten är samlad.

Lugnet lägrar sig, barnen har lagt sig och middagen borde vara klar.

Om det blir någon middag. Ikväll är det Philippa som har hand om maten och Philippa är - full. Hennes man Bosse är mild och förlåtande som vanligt. Raka motsatsen till farbror Harald som i år köpt revolvrar till alla barnen i julklapp – bara för nöjet att reta upp Bosse. Och precis som alla andra jular har Bea fått köpa sina egna klappar själv.

Bea önskar sig en annan man i julklapp. Då ringer det på dörren.

Varför? För att det är Ayckbourn. 
Jag förväntar mej: Att få skratta, och för att få se teaterformens möjligheter.
Vad jag hoppas att det inte är: Ett krampaktigt försök att vara rolig. 

- EN UPPSTOPPAD HUND, Av Staffan Göthe, Regi Olof Hanson, Kostym Sofi Nilzon, Ljus Johan Sundén, Mask Maria Lindstedt,  med Sture Cervieng Niklas Hjulström, Linnéa Cervieng Lena B Eriksson, Morgan Cervieng Kristofer Kamiyasu, Nelly Kirsti Stubø, Per-Erik, Ljungh Jakob Fahlstedt, Gunnel Ljungh Eva Rexed, Irene Ljungh Angelika Prick, Mormor Lena-Pia Bernhardsson, Nattbiträdet Katharina Cohen, Beng-Teddy Lampa Jörgen Thorsson, Lady, Blandras Jan Mybrand, Frankie Boy m.fl roller Mina Azarian, Marcel André Christenson, Tyrone Morten Løvstrøm Olsen


Staffan Göthes numera moderna klassiker En uppstoppad hund är en av våra mest älskade teaterpjäser. Med magisk realism skildrar den ett Sverige i miniatyr och utvecklingen från 50-talet till 80-talets mitt. Vi får följa Morgan Cervieng och hans familj: pappa Sture som stoppar upp djur, systern Nelly som bor på mentalsjukhuset med sitt krossade hjärta, hyresgästerna adjunkt Lampa som får komma in i värmen och nattbiträdet som drömmer om den moderna människan. Plus familjen Ljungh och ett antal hundar.


Varför? För att det är Motherfucking-Staffan Göthe. Och av mina absoluta favoritpjäser.
Jag förväntar mej: Att få skratta, sakna, och få den där klumpen långt bak i halsen. 
Vad jag hoppas att det inte är: En stor jävla besvikelse.

- EN SLAVISK DANSAv Staffan Göthe, Regi Olof Hanson
Scenografi Anna Heymowska, Kostym Sofi Nilzon, Ljus Johan Sundén, Mask Maria Lindstedt, med Dottern Annika Hallin, Mäklaren Katharina Cohen, Modern Lena-Pia Bernhardsson, Systern Eva Rexed, Servitör Mina Azarian
Överstelöjtnaten Lena B Eriksson, Konstsimmerskan Jörgen Thorsson, "Diskoslynan" André Christenson, Astor Niklas Hjulström, Berusad kvinna 1 Kirsti Stubø, Berusad kvinna 2 Angelika Prick, Snubbe från förr 1 Morten Løvstrøm Olsen
Snubbe från förr 2 Jakob Fahlstedt, Läraren Henry Jan Mybrand, "THE CITY FOX" Kristofer Kamiyasu


En av våra mest uppskattade svenska dramatiker Staffan Göthe är tillbaka med en helt nyskriven pjäs, En slavisk dans. Den utspelar sig idag i en förort till Stockholm. I centrum står en medelålders kvinna som har tappat sin livsberättelse. Regisserar gör Olof Hanson som även sätter upp Staffan Göthes numera moderna klassiker En uppstoppad hund.

Varför? För att det är Motherfucking-Staffan Göthe. Och för att det är fortsättningen på en av mina favoritpjäser. 
Jag förväntar mej: Att få bli omtumlad och lite förstummad.
Vad jag hoppas att det inte är: Nånting mindre underbart.

- NÅT ELLER ALLT PÅ MARIONETTTEATERN.

Varför? Jag gillar deras marionettuställning vid ingången till deras scen, och jag gillar dockteater. 
Jag förväntar mej: Att bli lite förtrollad.
Vad jag hoppas det inte är: Att dagis som löpt amok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar