tisdag 31 oktober 2017

Idag ser jag fram emot -


- ett publikrep av Sofokles OIDIPUS på Dramaten. Jag tror aldrig jag har sett den, faktiskt, så det ska bli ganska spännande. Vad jag förstår ska den ges tillsammans dramatikerns ANTIGONE - en pjäs jag har sett ganska ofta - men idag ser jag bara den första delen. Som tydligen ska vara tre timmar lång.

Från Dramatens hemsida: 


Eirik Stubø regisserar Sofokles dramer Oidipus och Antigone som ges tillsammans eller var för sig, i en version av Marie Lundquist efter Emil Zilliacus och Hjalmar Gullbergs översättningar.
Oidipus är en tragedi från 427 f.Kr. med deckarliknande inslag. Kung Oidipus försöker hitta personen som mördade hans företrädare på tronen. Snart läggs ledtrådarna ihop och pekar mot honom själv. Dessutom verkar den fruktansvärda spådomen om att Oidipus skall döda sin far och äkta sin mor redan ha slagit in. Tragedin får sin fortsättning i Antigone, skådespelet om dottern som vänder sig mot makten för att få ge sin bror en värdig begravning. Trots hot om dödsstraff vägrar hon att vika sig. Här ställs lagen mot moralen och kungens makt mot gudarnas.
Eirik Stubø har sedan han tillträdde som teaterchef på Dramaten regisserat Och ge oss skuggorna av Lars Norén och Den goda viljan av Ingmar Bergman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar